ARDU VZW

Onze VZW ...

Teams

ontbijt dorpsfeest financiële actie

onderhoud beheer lokalen

creatief sociale media communicatie

materiaal huur evenementen

materiaal onderhoud

winterbardu minibardu's jubileum groepsweekend

Geen VZW ARDU zonder Scouts Ardu en geen feitelijke vereniging zonder VZW, zo simpel is het. In voetbaltermen noemen we zoiets 'One Family, One Team'.

Wij slagen er bij ARDU wonderbaarlijk in om de koppen in dezelfde richting te houden ... en dit alles voor een gemeenschappelijk doel.

Terwijl de leiding zich wekelijks (bijna dagelijks) bezighoudt met leuke activiteiten in elkaar te boksen – en geef toe dat dit een dikke pluim verdient – bekommeren wij ons over de ondersteuning van onze jeugdvereniging.

Deze is tweeledig: enerzijds logistiek en anderzijds materieel. Misschien wat zwaarwichtig uitgelegd, zo staat het in onze statuten, maar eigenlijk komt het erop neer dat wij bijspringen waar mogelijk. Zo kan de leiding zich volop concentreren op zijn kerntaken.

Ons hoofddoel is ons lokaal. Ruim 17 jaar geleden besloten we onze bouwvallige lokalen om te vormen tot een hedendaags jeugdlokaal. Toen, in 1999, konden we sterrenkijken vanuit het welpenlokaal en was een houten sigarendoos de cruciale schakel in ons elektriciteitsnet.

Het was nostalgie en had zijn charmes maar de brandweer dacht er (terecht!) anders over. Veilig en ideaal was anders.

Ondertussen zijn we erin geslaagd om onze lokalen grondig te renoveren. In 2011 kregen we ons attest van de brandweer en werd het lokaal officieel brandveilig verklaard.

Maar, zoals thuis, houdt het ook hier nooit op. In 2017 doen we opnieuw ernstige inspanningen: het leidingslokaal (lokaal op gelijkvloers met de dubbele deur) wordt een volwaardig jeugdlokaal met een dubbele functie. De verkenners die tot vandaag wekelijks in een hok samentroepen krijgen een vaste stek, tijdens takraden en allerlei vergaderingen zal de leiding er terecht kunnen. Het ‘hok’ wordt een secretariaat en opslagruimte voor allerlei spelmateriaal.

De keuken wordt gestript en vervangen door een nieuw exemplaar. Het sanitair wordt volledig vernieuwd. Allemaal ingrepen die noodzakelijk zijn om onze groeiende jeugdvereniging deftig te kunnen huisvesten.

Deze investeringen moeten ook betaald worden, vandaar de organisatie van ons ontbijt, de WinterBardu, de kleine Bardu’s, ... De opbrengsten worden integraal geïnjecteerd in de werking, ofwel in onze lokalen, ofwel in nieuw kamp- & spelmateriaal.

Onze werking breidde de afgelopen jaren grondig uit.

Diverse werkgroepen zagen het levenslicht. Naast ons Bouwteam kwamen er werkgroepen voor PR, Verhuur, Materiaal, Ontbijt en Events.

Zo is er voor ieder VZW-lid iets wat aanleunt bij zijn of haar interesses.

Al bij al zijn wij best tevreden over onze werking, ... al zijn er natuurlijk een paar pijnpunten. De oud-leiding vindt gemakkelijk de weg om toe te treden tot onze VZW. Vanuit de groep van ouders teren we al een aantal jaren op grotendeels dezelfde groep, en alhoewel we ervan overtuigd zijn dat ook zij het zeer goed doen zijn we altijd op zoek naar vers bloed. Dat is cruciaal om onze werking ook de volgende jaren te kunnen garanderen en één van de prioriteiten van het huidige bestuur.

Het leuke is dat onze structuur het toelaat om iedereen in te schakelen. Hoeveel tijd en energie je er ook wilt insteken. Aan elke werkgroep hangt een poule 'losse medewerkers'.

Die medewerkers springen bij wanneer de vaste kern het niet meer kan bolwerken, en dat kan perfect voor een uurtje ...

Belangrijk is dat onze deur steeds openstaat, dat we, samen met de leiding, ARDU laten groeien en dat we ondertussen een bende gestoorde kerels zijn die het nuttige aan het aangename koppelen. Vrijwilligerswerk hoeft niet saai te zijn!

Heb je zin om ons mee te helpen ...? Neem dan contact op door dit formulier in te vullen en we bekijken hoe we kunnen samenwerken!
small4.jpg

Ons ontbijt, dat ondertussen is uitgegroeid tot een heus dorpsfeest, zorgt elk jaar voor de nodige financiële injectie. Het ontbijtteam zorgt voor de organisatie achter de schermen. Op het ontbijt zelf springt de volledige vzw-groep samen met enkele enthousiaste medewerkers mee op de kar.

small1.jpg

Geen werking zonder materiaal. Team materiaal is verantwoordelijk voor dit alles in samenspraak met de materiaalmeester van de groep.

small3.jpg

Communiceren is key, ook voor een jeugdvereniging. Zij proberen op een creatieve manier de groep verder uit te bouwen via social media en andere communicatietools.

small5.jpg

Feesten is leuk en brengt ons allen wat dichter bij elkaar. Naast WinterBardu en miniBardu's ondersteunen we ook de groep bij andere evenementen (jubileumfeesten, groepsweekend,...)

small6.jpg

Deze handige Harry's staan in voor het onderhoud en het beheer van ons jeugdlokalen, de kerntaak van onze vzw.

small2.jpg

De voorbije jaren investeerde onze groep in heel wat materiaal om de huurkosten bij evenementen te drukken. Op vraag van onze gemeenschap worden deze sporadisch ontleend, tegen een beperkte bijdrage om ons materiaal te kunnen onderhouden. Team verhuur neemt de coördinatie van dit alles op zich.

Contact

Groepsleiding

Julian De Vuyst

Willem Toch

Phebe Vandenberghe

Andere contactgegevens

Ons volgen? Tuurlijk!

Vergaderingen

Wekelijkse vergaderingen:
zondagmiddag 14:00 - 17:30 (of 18:00)

Groenestaakstraat 66a
9030 Mariakerke

Onze lokalen worden niet verhuurd